Dansprogrammering!

Oj, idag har vi haft kul! Dansprogrammering är verkligen en hit 🙂

Just dansprogrammering är en typ av analog uppgift som många börjar med när de ska börja programmera. Eleverna ska alltså skapa ett dansprogram som de sedan ska köra och visa upp. Till hjälp har de symboler som representerar olika danssteg. Vi har gjort enkla steg och ”moves” på vanliga A4 papper och har endast gjort streckgubbar eller små förklaringar. Begrepp som vi tar upp här är kod, program, algoritm, och loop. De fick alla en hög med olika symboler som de skulle skapa sitt dansprogram av och delade in dem i grupper om ca 4. Jag gick igenom de olika symbolerna och deras betydelse, eller rättare sagt min tolkning av betydelsen. Jag poängterade att de även fick ”modifiera min kod”, alltså byta ut betydelsen samt skapa egna steg. Ett exempel var att istället för att lyfta höger ben kunde de sparka höger ben ut, eller vrida på det. Vi hade tex pilar för att gå framåt, bakåt, åt sidan, höger ben upp, vänster ben upp, vicka på huvudet, händerna i sidan, snurra runt, snurra ett halvt varv och handklapp. Jag uppmuntrade även deras egna kreativitet genom att de gärna fick skapa egna.  Så det blev lite extra hopp, dabs och annat 🙂

Det som de fick tänka extra på här var hur de skapade sin dans-algoritm eller dansprogram var att de lade alla bitar i rätt ordning och att de var klara på vad de skulle göra. De får tänka att de är små dansrobotar och ska nu läsa av koden, det betyder att de alla måste göra på samma sätt då en robot eller dator inte kan göra tolkningar eller uppfatta olika. Ett begrepp jag fick lägga lite extra tid på var ”loop”, de har använt detta innan men på ett annat sätt. Här fick jag förklara att alla setg som de ville upprepa, alltså i loopen, ska vara emellan de 2 klammerparanteserna. De får även bestämma om den koden ska upprepas tex 2 gånger eller flera. Här kommer lite bilder så ni kan se:

Det var verkligen en rolig och lyckad lektion! De fick även lägga till musik och det blev nog pricken på i:t! Samtidigt fick de en lektion i programmering och datalogiskt tänkande 🙂

Här tränar de bland annat på stegvisa instruktioner och hur de kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering, samt symbolers användning vid stegvisa instruktioner. Genom detta så tränar de alltså mot de nya målen i matematik för år  1-3.


Prenumerera på nya blogginlägg

Författare: Jenny Bernhardsson

Hej! Jag heter Jenny och är lärare i åldrarna F-3. Jag har nyligen börjat programmera med mina elever och både de och jag har upptäckt hur roligt det är. Vi ser många fördelar kring att programmera samt att vi alla tycker att det är spännande och lärorikt. Jag hoppas att kunna inspirera och dela med mig av mina lektioner, tips och ideer. Jag är absolut ingen expert men vill visa hur man kan ha kul med kod! Hoppas ni gillar min blogg! Hör gärna av er om ni har frågor, tips eller funderingar!

3 reaktioner till “Dansprogrammering!”

  1. Hej!

    Vilken inspirationskälla du är! Jag undrar om man kan få ta del av dina a4 papper med dansstegen?

    Med vänlig hälsning,
    Petra

    1. Hej! Dessa ritade jag bokstavligen lite snabbt med vanlig svart marker. Ska dock se om jag kan ta kort på dem alla och skicka dig så du vet vilka kommandon vi använde oss av iallafall 🙂
      /Jenny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *