Datalogiskt tänkande

Att arbeta med datalogiskt tänkande är kanske inte självklart men väldigt viktigt. Det är nog ganska nytt att vi talar om detta i skolan. Jag valde att börja arbeta med en bok som jag länge varit sugen på. ”Hej Ruby” som handlar om ett äventyr i datorernas magiska värld, skulle kunna kalla det en slags sagobok om programmering.


I denna bok finns det mycket att prata om där både text och bilder berättar. Här behandlar dem datalogiskt tänkande och hur vi kan tänka samt arbeta kring det. Hur vi kan tänka logiskt och som en dator för att förstå hur tekniken runt om oss fungerar. Vi började med att läsa boken och fick stoppa ofta för att prata om vissa begrepp samt göra kopplingar till programmering eller datorer och det verkliga livet. Jag måste säga att eleverna var förtjusta så fort vi började, alla gillar ju ett äventyr…..samt att det handlade lite om kodning dessutom 😊

Boken tar upp många huvudbegrepp som dyker upp i programmering och som även är viktiga, såsom hitta mönster, sekvens, algoritm, loop, buggar, villkor och funktion etc. Vi fick flera tips på hur man kan tänka i sitt vardagliga liv för att förstå lite hur en dator tänker. Vi har börjat lite på en vägg där jag har satt upp delar från boken, det vi diskuterat samt vad datalogiskt tänkande är och varför kan vi behöva det.

Vi gjorde iallafall den första uppgiften som handlade om att skapa sekvenser. Alltså en serie beskrivningar steg för steg hur någonting skall utföras i ordning. Detta blev perfekt skrivuppgift för veckan! De skrev alla egna instuktionstexter om valfritt ämne. Jag ville bara att de skulle fokusera på att det blev tydligt och var i rätt ordning osv. Sedan var det bra om de valde något de visste hur man skulle göra.

Jag började med att läsa Rubys beskrivning på hur man borstar tänderna och gjorde sedan en övning på tavlan ”Hur man ritar en smiley” och till sist fick de skriva själva. I slutet på veckan ska vi prata mer om texterna och koppla det till sekvens och skriva algoritmer 👍🏻




Vi fick verkligen stor variation, allt från hur man duschar, till hur man bakar maränger, simmar, bygger sandslott, spelar Pokémon go, skär ananas, klipper ut en hjärta, hur man boxas, sadlar en häst, gör en perfekt volt och då är många inte färdiga än……så vi får se vad mer de kommer med.


Prenumerera på nya blogginlägg

Författare: Jenny Bernhardsson

Hej! Jag heter Jenny och är lärare i åldrarna F-3. Jag har nyligen börjat programmera med mina elever och både de och jag har upptäckt hur roligt det är. Vi ser många fördelar kring att programmera samt att vi alla tycker att det är spännande och lärorikt. Jag hoppas att kunna inspirera och dela med mig av mina lektioner, tips och ideer. Jag är absolut ingen expert men vill visa hur man kan ha kul med kod! Hoppas ni gillar min blogg! Hör gärna av er om ni har frågor, tips eller funderingar!

4 reaktioner till “Datalogiskt tänkande”

  1. Spännande att följa ert arbete. Har hört flera som använt och gillar ”Hej Ruby”. Billig dessutom.

  2. Hej Jenny
    Det är verkligen inspirerande att följa ditt jobb med programmering. Jag har verkligen fått måna idéer. Kul med en bok att jobba utifrån. En fråga , de rosa lapparna som sitter vid elevernas jobb, är det dina förklaringar ? Jag tyckte det var bra förklaringar. Jag ska verkligen fortsätta följa ditt arbete!

    1. Tack! Det är verkligen så kul! De rosa lapparna med förklaringar till de ”datalogiska begreppen” är från handledningen som hör till boken 🙂
      Boken är inte dyr och handledningen finns på http://hejruby.se/ där man också kan hitta mer inspiration.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *