Programmera med Scratch

I fredags lyckades jag låna nog datorer att mina 2:or äntligen kunde få prova på Scratch….den riktiga! Som ni vet har vi arbetat relativt mycket med Scratch jr, men nu känner jag att de behöver en större utmaning. Vi tittade på Scratch.mit.edu tillsammans på tavlan och kikade på vad man kan göra, vad betyder alla block och kommandon och hur kan man använda dem. Vi testade en av de övningar de tipsar om i programmet vilket är att animera sitt namn. Då detta var första gången vi prövade Scratch blev det mest att vi utforskade detta pass för att se hur det fungerar. De prövade olika namn och fick testa att animera dem. De  programmerade in kod för att byta färg på bokstäverna, byta storlek, få dem att röra sig samt lägga till ljud och musik. Vi öppnade upp ”Tips”-rutan som står högst upp fick då fram en bra stegvis instruktion med bild och film hur man kunde komma igång! Flera elever ville redan börja skapa egna spel…..det är ofta det de vill 🙂

Så här såg det ut när vi kodade! De arbetade i par och jag tycker det ger så mycket i diskussion, resonemang och samarbete. Fortsättning följer dock, då vi kommer att göra detta igen…

(som vanligt visas inga foton och film på eleverna)



 


Prenumerera på nya blogginlägg

Författare: Jenny Bernhardsson

Hej! Jag heter Jenny och är lärare i åldrarna F-3. Jag har nyligen börjat programmera med mina elever och både de och jag har upptäckt hur roligt det är. Vi ser många fördelar kring att programmera samt att vi alla tycker att det är spännande och lärorikt. Jag hoppas att kunna inspirera och dela med mig av mina lektioner, tips och ideer. Jag är absolut ingen expert men vill visa hur man kan ha kul med kod! Hoppas ni gillar min blogg! Hör gärna av er om ni har frågor, tips eller funderingar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *